Kansalliskirjasto on avoin

Oja M (2020). Kansalliskirjasto on avoin. Tietolinja, 2020(1). Pysyvä osoite: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020050324714

Uuden, koko alkavaksi vuosikymmeneksi laaditun strategiamme kulmakivistä ensimmäinen on avoimuus – ne kaksi muuta ovat uudistuminen ja sivistys. Tästä aiheesta on turhaa odottaa iltapäivälehtien lööppejä, sillä maamme kirjastot ovat liputtaneet avoimuuden sanomaa jo pitkään. Kirjastomme ja niiden kokoelmat kuuluvat kaikille.

Suomi – muiden Pohjoismaiden tapaan – katsoo, että kirjastoilla on keskeinen tehtävä kansan sivistyksessä. Tästä syystä niin yleisten kuin tieteellistenkin kirjastojemme kokoelmat ovat pääsääntöisesti kaiken kansan käytössä. Kun asiasta kertoo kotimaisille asiakkaille, reaktiot ovat varsin valjuja, mutta kansainvälisemmissä piireissä asia aiheuttaa hämmennystä. Siis saako ihan kuka tahansa tulla lukemaan Kansalliskokoelman aarteita Kansalliskirjastoon? Kyllä saa, ilman minkäänlaisia suosituskirjeitä tai muita todisteluja. Näiden käsiin saamiseksi vain kirjastokortti on tarpeen. Moinen ei maksa mitään, eikä vaadi kuin 15 vuoden iän ja henkilöllisyystodistuksen.

Avoimuus meillä Kansalliskirjastossa ei rajoitu siihen, että aineistomme ovat avoimesti käytettävissä paikan päällä. Haluamme vieläkin suurempaa, no, avoimuutta. Yhteistyössä tekijänoikeusjärjestöjen ja asiantuntijoiden kanssa tuomme alati kasvavaa määrää julkaistua kulttuuriperintöämme verkon kautta käyttöön kaikkialla maailmassa. Tämä ei ole halpaa, mutta mielestämme joka pennin arvoista.

”Eikä tässä vielä kaikki!” Ei tosiaan. Sen lisäksi, että vaadimme itseltämme koko ajan enemmän avoimuutta, vaadimme sitä myös muilta. Olemme aktiivisesti mukana avoimen tieteen kehittämisessä: tavoitteenamme on edistää tutkimusjulkaisujen ja -aineistojen avointa saatavuutta ja luoda lisää avoimia oppimateriaaleja. Opetus- ja kulttuuriministeriön muutaman vuoden takainen Avoin tiede ja tutkimus -hanke pyrki siihen, että Suomi nousee yhdeksi johtavista maista tieteen ja tutkimuksen avoimuudessa. EU-tasolla tavoitteena on ollut, että kaikki julkisin varoin tehty tutkimus on avointa jo vuoden 2020 alusta. Tätä kunnianhimoista päämäärää ei tavoitettu aivan aikataulussa, mutta suunta on selvä.

Marko Oja, tiedottaja
PL 15 (Unioninkatu 36), 00014 Helsingin yliopisto