Edessä loistava menneisyys

Pääkirjoitus

Tämän artikkelin pysyvä osoite on: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014052225980

Tietolinjan alkuperäisen julkaisijan Tieteellisten kirjastojen ATK-yksikön (TKAY) perustamisesta tuli maaliskuussa kuluneeksi jo 40 vuotta. Juhlapäivä oli melkein mennä ohi huomaamatta, mutta onneksi juuri niihin aikoihin siivottiin arkistoa, josta löytyi 13.3.1974 päivätty asiakirja, jolla asetettiin ”tieteellisten kirjastojen atk-suunnittelua johtava työryhmä”.

TKAY:n alkutaipaleen historiasta on Jyrki Ilva kirjoittanut ansiokkaan artikkelin Tietolinjaan 1/2006, joten siitä ei enää enempää tällä kertaa. 20-vuotista taivalta juhlittiin kuitenkin näyttävästi ja sen kunniaksi Tietolinja julkaisi vuonna 1994 erikoisnumeron. Sen aiheista kerromme teille uudelleen nyt seuraavien 20 vuoden kuluttua. Mikä on muuttunut – vai onko mikään?

Muut juttumme tämänkertaisessa Tietolinjassa katsovat kohti tulevaisuutta.

Ontologioista kertovat Matias Frosterus teknisestä sekä Susanna Nykyri ja Tuomas Palonen käyttäjänäkökulmasta. Lisäksi Jussi-Pekka Hakkarainen raportoi kieliteknologian ja talkoistamisen hyödyntämisestä suomalais-ugrilaisten sukukansojen aineistojen digitointiprojektissa ja Jyrki Ilva Roomassa pidetystä tutkimustietojärjestelmien kansainvälisestä konferenssista..

Antoisaa matkaa eteenpäin!

Laila Heinemann