IGeLU Budapest: lisääntyvää pilvisyyttä

Nicholas Volk

Tämän artikkelin pysyvä osoite on: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2015092113667

IGeLUn (International Group of Ex Libris Users) kymmenes konferenssi järjestettiin syyskuun alussa Budapestissa. Konferenssiin osallistui nelisensataa kirjastojen edustajaa ja viitisenkymmentä Ex Libriksen työntekijää.

Konferenssin aihepiiri kattoi periaatteessa kaikki Ex Libriksen tuotteet. Valtaosa esitelmistä keskittyi kahden tuotteen, pilvipalveluna toimivan Alma-kirjastojärjestelmän ja Primo-asiakasliittymän, ympärille. Suomessa käytetyistä Ex Libriksen tuotteista (Voyager, Aleph, SFX/Metalib) ei siis ollut kuin muutama esitelmä.

Kahtena pre-konferenssipäivänä IGeLUn ohjausryhmä, PWG:t ja kansalliset käyttäjäryhmät kokoustivat itsekseen ja keskenään Unkarin tiedeakatemian kirjastossa. Varsinainen konferenssi koostui kirjastojen ja Ex Libriksen esityksistä sekä paneelikeskusteluista, ja se pidettiin Budapest University of Technology and Economics -yliopistossa.

Moni kuuntelemani konferenssiesitelmä käsitteli siirtymistä jostain aiemmasta kirjastojärjestelmästä Almaan. Keskeinen opetus tuntui olevan, että mitä standardinmukaisempia tietueita kirjastolla oli, sitä kivuttomammin migraatio sujui. Kirjastot olivat pääosin tyytyväisiä Almaan, mitä voinee pitää hyvänä saavutuksena muutosvastarinta tms. huomioiden. Keskeisiä Alma-murheita nousi esiin kolme: yksi pidempi käyttökatko, raportointityökalujen puutteet ja rajapintojen käyttörajoitteet. Raportointityökalut eivät ole kirjastojen mielestä täyttäneet annettuja lupauksia. Ex Libris oli asettanut Alman rajapintojen käytölle käyttömäärärajoitteita, joiden pitäisi pitää pilvi paremmin ilmassa ja nopeampana, siltä varalta, että joku kirjasto alkaa pommittaa pilveä palvelupyynnöillä. Tässä tosin suurempi ongelma oli epäonnistunut tiedotus kuin itse rajoitukset. Eräs kansainvälinen kollega lohkaisi hienon sääennustemaisen anekdootin tulevaisuudennäkymistä: ”Cloudy, with a chance of pain”.

Ex Libris kertoi Alma-asikkaiden määrän kasvaneen ripeästi ja arvioi niitä olevan lähemmäs viisisataa tämän vuoden lopulla. Voyagerin, Alephin ja muiden vanhempien tuotteiden nykyisiä asiakasmääriä ei kerrottu, mutta puheissa ja tiekartoissa vakuuteltiin useimpien tuotteiden tuen jatkumista hamaan tulevaisuuteen ”tämänhetkisten suunnitelmien mukaan”. Vain Verde-nimisestä tuotteesta oltiin luopumassa. Käytännössä Ex Libris on kuitenkin selvästi siirtymässä ohjelmistotoimittajasta palveluntarjoajaksi.

Itse osallistuin konferenssiin ja sen molempiin pre-konferenssipäiviin IGeLUn Voyager Product working groupin (PWG) puheenjohtajana. Minusta oli tullut vuotta aikaisemmin ryhmän pj ja ainoa jäsen kaikkien muiden ryhmäläisten lopettaessa. Aiempien jäsenten kirjastot olivat siirtyneet muiden kirjastojärjestelmien, lähinnä Alman, käyttäjiksi, eikä uusia jäseniä enää saada; Voyager-asennuksia on Pohjois-Amerikan ulkopuolella käytössä Suomen lisäksi lähinnä Ruotsissa ja Australiassa, ja nekin vähenemään päin. Edustajien puutteen takia IGeLUn Voyager PWG yhdistyi Pohjois-Amerikkaa edustavan ELUNAn vastaavan PWG:n kanssa. Pohjois-Amerikassa Voyager sinnittelee vielä vähän paremmin, mutta sielläkin on havaittavissa siirtymää kohti Almaa.

Kuvateksti: Konferenssin tervetuliaistilaisuus pidettiin Unkarin parlamenttitalolla. Sisällä oli iltayhdeksältäkin vielä 28 astetta.

Konferenssin tervetuliaistilaisuus pidettiin Unkarin parlamenttitalolla. Sisällä oli VIELÄ iltayhdeksältäkin 28 astetta.

Konferenssin järjestelyt sujuivat erinomaisesti. Lisäksi Budapest on edullinen ja valokuvauksellinen kaupunki. Säätkin olivat syyskuussa edelleen vähintäänkin lämpimät. Eli paikka sopii mielestäni hyvin sekä työ- että vapaa-ajanmatkailuun kunhan muistaa, että on kasvisruokaa ja on unkarilaista ruokaa.

Kaupungin rautatieasema oli konferenssin aikana uutisissa pakolaiskriisin takia. Katukuvassa keskustassa tämä ei näkynyt mitenkään. Suomalainen kollega kävi katsomassa aseman tilannetta, ja totesi pakolaisten joukossa olleen paljon lapsia ja vanhuksia toisin kuin joissain lähteissä uutisoitiin.

Seuraava konfererenssi järjestetään ensi vuoden syyskuussa Trondheimissa.

Nicholas Volk, tietojärjestelmäasiantuntija
Kansalliskirjasto / kirjastoverkkopalvelut