Ajankohtaista meiltä ja muualta

Ajankohtaista meiltä ja muualta. Tietolinja, 2016(1). Pysyvä osoite: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201602105407

Vielä ehtii Liberiin

Helsingissä 29.6.-1.7. järjestettävän kansainvälisen Liber2016-konferenssin valmistelut ovat jo varsin pitkällä. Ehdotuksia konferenssin esityksiksi ja postereiksi voi kuitenkin vielä tehdä 15.2. asti. Konferenssin pääteema on Libraries Opening Paths to Knowledge (ks. Call for Papers).

liber-logo

Paasitornissa järjestettävään konferenssiin odotetaan yli 400 osallistujaa eri puolilta Eurooppaa. Konferenssin rekisteröityminen avautuu 15.2.2016.

Nellistä Finnaan

Finnan käyttöoton edetessä Kansalliskirjasto on ryhtynyt valmistelemaan luopumista Nelli-tiedonhakuportaalista ainakin Kansalliskirjaston tarjoamana keskitettynä palveluna. Alustavien suunnitelmien mukaan järjestelmästä luovutaan vähitellen vuosien 2016-2018 aikana.

Prosessista tiedotetaan alustavasti Kansalliskirjaston Missä mennään -webinaarissa 16.2.2016, ja siihen liittyviä tietoja kootaan seuraavalle wiki-sivulle:

Ex Libriksen MetaLib-ohjelmistoon perustuva Nelli-portaali otettiin Suomessa käyttöön alun perin vuonna 2004.

Tieteelliset kirjat ja avoin saatavuus

Suomen johtaviin tiedekustantajiin kuuluva Suomalaisen Kirjallisuuden Seura ilmoitti viime syksynä ryhtyvänsä pilotoimaan tiedekirjojensa avointa julkaisemista (ks. Avoin tiede ja tutkimus -sivuston uutinen). SKS:n kustantamat tietokirjat säilyvät sen sijaan edelleen maksullisina. Niklas Alénin päätöksen pilotoinnin taustaksi laatima raportti open access -tiedekirjojen julkaisemisen vaihtoehdoista on luettavissa SKS:n verkkosivuilla.

Myös Tampereen yliopiston kirjaston pyörittämä Tampere University Press ilmoitti syksyllä siirtyvänsä open access -julkaisemiseen. Kustantamon julkaisemat kirjat ovat vapaasti saatavilla sekä OAPEN:in julkaisualustalla että myös Tampereen yliopiston oman Tampub-julkaisuarkiston kautta.

Kotimainen tieteellisten kirjojen kustantaminen on muutenkin muutostilassa. Keskeisistä tiedekustantajista Osuuskunta Vastapaino ilmoitti keväällä siirtävänsä kirjankustannuksen Kustannusosakeyhtiö Vastapainolle, johon tulivat osakkaina mukaan Tampereen yliopisto ja Lapin yliopisto (ks. YLE:n uutinen). Uudelleenorganisoitumisen taustalla oli kirjojen myynnin vähentyminen ja kiristyvä taloustilanne. Yliopistojen kannalta osakkaaksi lähtemistä motivoi halu turvata laadukkaiden kotimaisten julkaisukanavien olemassaolo.

Myös toinen keskeinen kotimainen tiedekustantaja Gaudeamus vaihtoi loppuvuodesta omistajaa. Helsingin yliopisto osti joulun alla kustantamon osake-enemmistön Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan omistamalta HYY-yhtymältä.