Finna.fi avasi ennätysmäärän suomalaista kulttuuridataa

Finna.fi avasi ennätysmäärän suomalaista kulttuuridataa. Tietolinja, 2016(1). Pysyvä osoite: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201602105323

Avoin rajapinta

Arkistojen, kirjastojen ja museoiden aineistoja yhteen kokoavan Finna.fi-palvelun avoin rajapinta api.finna.fi julkaistiin 3.2.2016. Rajapinnan kautta kuka tahansa saa käyttöönsä liki 9 miljoonan aineiston kuvailutiedot. Lisäksi Finnassa otetaan käyttöön uusi hakuominaisuus, jolla saa esiin yli 200 000 avoimesti lisensoitua kuvaa suomalaisesta kulttuuriperinnöstä. Kyseessä on kaikkien aikojen suurin suomalaisen kulttuuridatan avaus.

finna-logoKuka tahansa kulttuuriperinnöstä ja kuvista kiinnostunut hyötyy mahdollisuudesta rajata Finnan aineistoja oman käyttötarpeensa mukaan. Rajauksella saa esille niin kaupalliseen käyttöön kuin esimerkiksi opetuksen tarpeisiin käyttöoikeuksiltaan soveltuvat kuvalliset aineistot. Avoin rajapinta puolestaan tarjoaa mahdollisuuksia teknisemmin suuntautuneille Finnan käyttäjille, kuten sovelluskehittäjille, datavisualisointien laatijoille tai digitaalisia aineistoja hyödyntäville tutkijoille.

”Avoimen rajapinnan kautta Finnassa olevia aineistotietoja voidaan hyödyntää uusilla, kekseliäillä tavoilla. Nyt esimerkiksi Finnasta löytyviä muokattavia ja kaupalliseen käyttöön sopivia kuvia on jo paljon ja niitä saa tuotua helposti muihin sovelluksiin, olivatpa ne sitten pelejä, oppimisalustoja tai sukututkijoiden työvälineitä. Odotamme mielenkiinnolla erilaisia uusia näkökulmia Finnan aineistojen hyödyntämiselle”, kertoo Finnan kehittämispäällikkö Erkki Tolonen.

Aineistoa leluista kirkkotaiteeseen

Finna on suomalaisten arkistojen, kirjastojen ja museoiden yhteistyön tulos. Eri organisaatioiden aineistoja kokoavan Finna.fi:n monipuolisiin aineistoihin kuuluu muun muassa valokuvia, taideteoksia, kirjoja, lehtiä, artikkeleita, karttoja, esineitä, äänitteitä, nuotteja ja videoita.

Kuva: Kolmiloikkaaja Helsingin olympialaisissa 1952. Helsingin kaupunginmuseo / Finna.fi. Käyttöoikeus: CC BY 4.0

Avoimesti lisensoitujen kuvien joukosta löytyy lukuisia kiinnostavia kokonaisuuksia, kuten valokuvia Helsingin olympialaisista, lapsuuden historiaa valottavia leikkikalukokoelmia, visuaalista materiaalia suomalaisista saunoista ja saunakulttuurista, kirkkotaidetta ja runsaasti sotahistoriaan liittyvää kuva-aineistoa.

Finna.fi:n kuvailutiedot avataan vapaan käytön mahdollistavalla CC0 Yleismaailmallisella Public Domain -lausumalla. Kuvallisia aineistoja voi käyttää erilaisten Creative Commons -lisenssien ehdoin. Palvelusta on saatavilla yli 200 000 avoimen kulttuurin lisenssein käyttöön annettavaa kuva-aineistoa, ja yhteensä Creative Commons -lisenssein merkittyjä kuvia on 300 000 kappaletta. Sekä avoimen kuvailutiedon että aineistojen määrä tulee kasvamaan, sillä Finnaan liittyy jatkuvasti mukaan uusia arkistoja, kirjastoja ja museoita nykyisten yli sadan lisäksi. Jatkossa palvelussa voi rajata myös muuta avoimesti lisensoitua aineistoa kuten kirjoja.

Finna on osa opetus- ja kulttuuriministeriön Kansallinen digitaalinen kirjasto -hanketta. Finnan ylläpidosta ja kehittämisestä vastaa Kansalliskirjasto yhdessä yhteistyökumppaneiden kanssa.

Finna on mukana mm. 5.2. alkaneessa Hack4FI – Hack your heritage -tapahtumassa, jossa rajapinnalle ja avoimille aineistoille toivotaan löytyvän kokonaan uusia käyttötapoja.