Mukana kehityksen vauhdissa – IGeLU 2009

Pääkirjoitus

Tämän artikkelin pysyvä osoite on: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe200912102409

”If everything seems under control, you’re just not going fast enough.” Oheista Mario Andrettin lausahdusta kuulee usein siteerattavan varsinkin tietoteknisissä yhteyksissä, näin myös, kun kirjastojen tietoteknikkaihmiset päivittivät osaamistaan suuressa kansainvälisessä tapaamisessa Helsingissä.

Kuva: Kari Timonen

IGeLU 2009 -konferenssi järjestettiin syyskuun alussa kongressikeskus Marinassa Helsingin Katajanokalla. IGeLU (lausutaan tuttujen kesken ”mykällä eellä”) on lyhenne sanoista International Group of Ex Libris Users, eli kyse on Ex Libriksen järjestelmätuotteiden käyttäjien vuotuisesta tapaamisesta. Osallistujia oli saapunut yli neljä ja puoli sataa eri puolilta maailmaa – kun uusina maina olivat mukana Brasilia ja Japani, olivat kaikki mantereet edustettuina. Kongressi oli tähänastisista IGeLUista suurin.

Kansalliskirjastolle järjestäjänä se oli myös melkoinen urakka. Lopussa kuitenkin seisoi kiitos: palautteen mukaan jopa 97% osallistujista oli järjestelyihin tyytyväisiä ja Helsingin maine kongressikaupunkina kasvoi jälleen kerran (ks. IGeLU Newsletter 2009-3).

Avauspuheenvuoron piti hollantilainen Kurt de Belder Leidenin yliopistosta. Hänen otsikkonaan oli Muutos kirjastoissa – aihe, josta on puhuttu jo kauan. Hän heitti kuitenkin haastavan kysymyksen: me haluamme muuttua, mutta haluavatko asiakkaamme meidän muuttuvan? Hän esitteli omassa kirjastossaan tehdyn käyttäjäkyselyn tuloksia, joiden mukaan asiakkaat halusivat kirjastolta mm. hiljaisuutta ja rauhallisia lukutiloja. Ja mitäpä lukikaan kirjaston henkilökunnan laatimassa tulevaisuuden visiossa: avoimia yhteisöllisiä oleskelutiloja ja ryhmätyöhuoneita… Uudistuminen ja vanhat hyvät palvelut eivät saisi olla toisiaan poissulkevia konsepteja.

Myös konferenssin vihoviimeisessä sessiossa saimme – aivan tahattomasti – muistutuksen siitä, että asiakkaat eivät välttämättä pysy tai haluakaan pysyä kehityksemme vauhdissa. Theo Engelman Utrechtin yliopistosta (hänkin sattumoisin hollantilainen) näytti meille webbikameran kautta kuvaa oman kirjastonsa itsepalvelupisteeltä. Ensin saimme odottaa ikuisuuden ennen kuin kukaan ylipäätään ilmestyi sitä käyttämään. Sitten lopulta päätteelle saapui kaksi nuorta opiskelijaa. Aikansa pähkäiltyään he kääntyivät ja marssivat palvelutiskille. Ääntä yhteydessä ei ollut, mutta huulilta lukeminen ei tuottanut katsojille paljon vaikeuksia, tytön ilmaisu oli hyvin kansainvälinen.

Kehittämisen haasteet eivät ole yksinomaan teknisiä. Asiakkaiden tarpeiden ymmärtäminen voi olla jopa suurempi haaste, mistä oli hyvä muistuttaa ja saada muistutuksia, vaikka tilaisuuden pääpaino olikin tekniikassa.

Kolmipäiväisen konferenssin tiiviissä ohjelmassa oli paljon tuotekohtaisia – Aleph, Voyager, MetaLib, SFX, Verde, Digitool, Rosetta jne. – esittelyjä ja workshopeja, mutta myös tulevaisuuden visiointia. Uusi akronyymi, joka viimeistään täällä tuli kaikille tutuksi, oli URM, Unified Resource Management. Se on Ex Libriksen visio kirjastojärjestelmien tulevaisuudesta. Kyseessä ei siis vielä ole uusi tuote, vaan vasta kehitteillä oleva konsepti. Sopii toivoa, että se on valmistuessaan toimivampi kuin muiden aiemmin flopanneet yritykset. Tulemme myöhemmin varmasti palaamaan tähän aiheeseen tarkemmin.

Konferenssissa oli kaikkiaan lähes sata erilaista sessiota. Ohjelma ja useimmat esitykset ovat verkossa osoitteessa  http://igelu.org/conference-2009-program-and-presentations – varsinaisia tuotekehityssessioita lukuun ottamatta ne ovat kaikkien vapaasti luettavissa.

Tässä Tietolinjan numerossa esittelemme kuitenkin lähitulevaisuutta, eli jo toteutumassa olevia uusia hankkeita, kuten kansallinen yhteisluettelo ja yhteiseurooppalainen Europeana -portaali. Myös DSpace-ohjelmiston kansainvälisestä käyttäjäkokouksesta sekä kirjastojen ontologiaseminaarista on tarjolla raportit.

Laila Heinemann

P.S. Eivätkä kansainväliset konferenssit tähän lopu. Ensi vuonna isännöimme ELAGia ja sen yhteydessä pidettävää Code4Libiä. Lue lisää uutissivulta.

Tyylikkäästi tyylikkäissä tiloissa sujuneen konferenssin kulissien takana oli paljon hikeä ja kaaosta… Kansalliskirjaston IGeLU-tiimi valmistelutalkoissa Unioninkadun kirjastorakennuksen kellarin uumenissa.

Kuva: Jukka Pennanen