Uutisia ja ajankohtaista 2/2013

Finnan uusi versio julkistettiin 22.10.2013

Finna-hakupalvelun uusin tuotantoversio julkistettiin 22.10.2013 pidettynä Finna-päivänä. Lokakuussa 2013 Finnassa on mukana kymmeniä arkistoja, kirjastoja ja museoita aineistoineen ja osa myös verkkopalveluineen.

Kansalliskirjaston tiedote medialle on julkaistu suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi Kansallinen digitaalinen kirjasto -hankkeen verkkosivuilla».

Lue lisää Finna-hakupalvelusta ja Kansallisesta digitaalisesta kirjastosta Kansalliskirjaston verkkosivuilta.

Kansalliskirjaston ontologiapalvelun nimeksi Finto

Kansalliskirjaston ontologiapalvelu on saanut nimekseen Finto. Palvelu avataan koekäyttöön vuoden 2014 alusta osoitteessa http://www.finto.fi/. Nimi valittiin, koska ONKI-nimi ja onki.fi-verkkotunnus viittaavat FinnONTO-tutkimushankkeissa kehitettyyn ontologiapalveluun, joka halutaan säilyttää nykyisessä muodossaan.

Finto tarjoaa pääsyn Yleiseen suomalaiseen ontologiaan (YSO), Yleiseen suomalaiseen asiasanastoon (YSA) ja sen ruotsinkieliseen versioon (Allärs), kansallisiin erikoisontologioihin kuten AFO, TERO, LIITO, JUHO ja JUPO, KOKO-ontologiaan sekä mm. suomalaiseen paikannimirekisteriin.

Lisätietoja hankkeen wiki-sivuilta