Pääkirjoitus

Ilva, J (2019). Pääkirjoitus. Tietolinja 2019(2). Pysyvä osoite: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019120445610

Tietolinjalle on tänä syksynä valittu uusi toimituskunta, jonka kädenjälki on esillä jo tämän numeron sisällöissä. Päätoimittajan eli allekirjoittaneen lisäksi toimituskuntaan kuuluvat – erilaisissa rooleissa – Hanna Arpiainen, Jussi-Pekka Hakkarainen, Riitta Koikkalainen, Marko Oja ja Tanja Vienonen, eli se edustaa tasapuolisesti Kansalliskirjaston eri toimintoja. Uudet ihmiset ovat tuoneet mukanaan uusia ideoita, jotka alkavat uskoakseni näkyä enemmän ensi vuoden numeroissa.

Tietolinjan artikkelit eivät yleensä tavoittele suuren yleisön suosiota, vaan kyseessä on ensisijaisesti asiantuntijoille suunnattu foorumi, jossa artikkelien formaatille tai pituudelle ei ole asetettu tiukkoja rajoja. Toisaalta, vaikka olemme ainakin toistaiseksi vastustaneet kiusausta siirtyä klikkiotsikointiin, toivomme kuitenkin, että Tietolinjassa julkaistut tekstit löytävät lukijansa kirjastoista ja muistakin vastaavien kysymysten parissa työskentelevistä organisaatioista.

Tämänkertainen numero tarjoaa laajan kattauksen kirjoituksia erilaisista ajankohtaisista aiheista. Lehden artikkeliosiossa esitellään Kansalliskirjaston digitoimia tekijänoikeuden alaisia aineistoja tutkimuskäyttöön tarjoavaa Tutkain-hanketta, perehdytään automaattisen kuvailun luotettavuuteen, analysoidaan BIBFRAME-luettelointiformaatin tuoreita kuulumisia ja käydään eläkkeelle jäävän Kansalliskirjaston luettelointi- ja musiikkispesialistin Ulla Ikäheimon juttusilla.

Numerossa on myös kolmen artikkelin laajuinen teemaosio, joka esittelee kokemuksia avoimen lähdekoodin Koha-kirjastojärjestelmästä. Koha on ollut jo aiemmin laajassa käytössä suomalaisissa yleisissä kirjastoissa, mutta tämän vuoden aikana se on otettu käyttöön myös monissa korkeakoulukirjastoissa.

Lehden konferenssiosiossa esitellään kuulumisia kolmesta kesän ja alkusyksyn aikana järjestetystä konferenssista (Open Repositories, OASPA ja FORCE2019), joiden kaikkien teemana olivat avoimen tieteen infrastruktuureihin ja avoimeen julkaisemiseen liittyvät kysymykset.

Uutispalstalla kerrotaan kansainvälisten kirjastojärjestelmätoimittajien fuusiosta, Kansalliskirjaston Digitaalinen avoin muisti -hankkeesta ja avoimen tieteen koordinaation kuulumisista.

Jyrki Ilva, tietojärjestelmäpäällikkö
PL 15 (Yliopistonkatu 1), 00014 Helsingin yliopisto