Teollisuuskadulta Leipätehtaalle (ja Topeliaan)

Kuvat: Jukka Pennanen
Teksti: Jyrki Ilva

Tämän artikkelin pysyvä osoite on: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2015060310020

2015-05-25 09.53.36
Kuva: Viimeinen maanantaipalaveri Teollisuuskadulla

Helsingin yliopisto myi Teollisuuskatu 23:n kiinteistön muutama vuosi sitten Helsingin kaupungille, ja sen yksiköt ovat vähitellen muuttaneet rakennuksesta muualle. Viimeinen lähtijä oli Kansalliskirjasto, jonka työntekijät muuttivat pois alkavan täysremontin alta toukokuun lopulla. Kirjastoverkkopalveluiden muuttokuormat päätyivät Elannon vanhalle leipätehtaalle (Kaikukatu 4) Helsingin Sörnäisiin. Uudet tilat – trendikkäästi maisemakonttoreita – sijaitsevat rakennuksen viidennessä kerroksessa. Vallilassa sijainneet tutkimuskirjastopalveluiden toiminnot puolestaan muuttivat Topeliaan eli keskustaan pääkirjaston naapurikortteliin.

2015-05-21 14.56.15 2015-05-25 09.27.18
Kuvat: Näytöt pakettiin ja muuttolaatikoihin. Valkotaululle jäi viimeinen muistutus… 😉

Vaikka vanha Teollisuuskadun kiinteistö muistetaan varmaan jatkossakin parhaiten siitä, että Linus Torvalds opiskeli ja työskenteli siellä kehittäessään Linux-käyttöjärjestelmää, rakennuksella on oma merkityksensä myös kirjastohistoriassa. Alun perin Tieteellisten kirjastojen atk-yksikkö, Helsingin yliopiston kirjaston bibliografinen osasto ja luonnontieteellinen kirjasto muuttivat taloon vuonna 1987. Samaan aikaan Linuxin ensiaskelten kanssa toisaalla saman katon alla työskenneltiin VTLS-kirjastojärjestelmän käyttöönoton parissa. VTLS:n lisäksi Teollisuuskadulla ehdittiin ottaa käyttöön myös sen seuraaja, Voyager, perustettiin Linda, Arto ja Viola, käynnistettiin FinELibin toiminta, lanseerattiin Nelli, Doria ja Finna, ja tehtiin paljon muutakin enemmän tai vähemmän hyvin mieliinpainunutta. Kirjastoväelle rakennus tuli tutuksi myös monista siellä järjestetyistä kokouksista ja koulutuksista.

2015-05-25 10.49.29 2015-05-25 11.01.57
Kuvat: Muutto on alkanut, ”patonki” eli pitkä halli on vielä tyhjä.

Tätä kirjoitettaessa uusissa toimitiloissa eletään vielä osin muuttolaatikoiden keskellä, ja pientä pintaremonttia on tehty monin paikoin muuton jälkeenkin. Vaikka juhlallisten avajaisten aika on vasta myöhemmin, henkilökunta on jo alkanut kotiutua uusiin tiloihin. On kuitenkin vielä liian aikaista yrittää edes arvailla mitä kaikkea historiallista täällä tullaan saamaan aikaiseksi…

2015-05-25 11.07.38
Kuva: Näkymä tiloista Hämeentielle

2015-05-25 10.46.07
Kuva: Kaikukatu 4:n sisäpiha ja sisäänkäynti

2015-06-01 08.59.05
Kuva: Muutto sujui aikataulussa, enää tavarat paikalleen.

Kuvia muutosta Leipätehtaalle ja Topeliaan on myös Instagramissa: natlibfi #KKmuutto

Tekijöiden yhteystiedot

Jukka Pennanen, tietojärjestelmäasiantuntija