Tervetuloa akronyymien maailmaan

Pääkirjoitus

Tämän artikkelin pysyvä osoite on http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014120552174

akronyymipilvi

Ammattislangimme pullistelee kaikenlaisia akronyymejä, niin tämänkertainen Tietolinjan numerokin.

Useimmat akronyymit liittyvät tavalla tai toisella standardointiin, ja tällä kertaa tarjoamme tuhdin tietopaketin standardeista. Tällä saralla on tänä vuonna tapahtunut todella paljon, varsinkin sen jälkeen kun ISOn tietohuoltokomitean TC 46:n teknisestä yhteentoimivuudesta vastaavan alakomitean SC 4:n vetovastuu siirtyi Suomeen. Esimerkiksi jo kauan valmisteilla ollut kaukopalvelustandardin uudistus saatiin viimein onnelliseen päätökseen. SC 4:n puheenjohtaja Juha Hakala luo aluksi yleiskatsauksen vuoden antiin, jossa on kaukopalvelun lisäksi tarjolla ratkaisuja niin tiedon tallennukseen, pitkäaikaissäilytykseen kuin pysyvään tunnistamiseenkin. Tänä päivänä erilaisten järjestelmien yhteentoimivuusongelmien kanssa painiskelevat ymmärtävät kyllä niiden merkityksen, joten perehtykääpä. Yksityiskohtaisemmin Juha Hakala esittelee vielä sekä pitkäaikaissäilytyksen standardeja että URN-tunnisteen jatkokehittämistä.

Näiden lisäksi Markku Heinäsenahon artikkeli tarjoaa taustatietoa tällä hetkellä markkinoilla olevista kirjastojärjestelmäratkaisuista, joiden esittelytilaisuuksia Kansalliskirjasto järjesti useita syksyn 2014 aikana osana UKJ-hanketta.

Syvemmin voitte tutustua myös ontologiakehitykseen, jossa siinäkin Suomi on ollut erittäin aktiivinen. Tässä numerossa Mikko Lappalainen kertoo tarkemmin yläontologioiden teoreettisista malleista ja yhdistetyn tiedon visioista.

Konferenssiraporttimme tulevat tällä kertaa Austinin Dublin Core ja Helsingin Open Repositories -kongresseista, josta kirjoittavat Ulla Ikäheimo ja Jyrki Ilva.

Toimitus toivottaa rauhaisaa talvipäivänseisausta!

Laila Heinemann