”Kyse on kontekstista, pölvästi!”

Pääkirjoitus

Tämän sivun pysyvä osoite on http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201106081708

Otsikkokuva kontekstissaan: Tsekin kansallisen teknillisen kirjaston 5. kerroksen kaidetta. (Kuva: Laila Heinemann)

Tämänvuotinen ELAG -konferenssi pidettiin Tšekin kansallisessa teknillisessä kirjastossa Prahassa otsikolla ”It’s the context, stupid!”. Sen keskeiset teemat olivat lähitulevaisuuden visiot, ennen muuta pilvipalvelut, avoin linkitetty data ja MARC-formaatin kohtalo. Tai kuten Anders Söderbäck Tukholman yliopiston kirjastosta asian kiteytti Yhdysvaltain itsenäisyysjulistusta mukaillen:

We, the participants of ELAG 2011, hold these truths to be self-evident, that MARC must die and that Linked Open Data is the future.

Hän totesi myös, että tällä hetkellä sekä järjestelmien että datan osalta lisenssiasiat ovat ongelmallisempia kuin tekniset ratkaisut. Avainkysymys on yhä enenevässä määrin: kuka kontrolloi bibliografista kontrollia?

Tästä kaikesta kerromme hieman tarkemmin useassakin tämän Tietolinjan numeron artikkelissa – referoimme muutamaa yleisesitystä ja raportoimme erikseen parista yksittäisestä työpajasta. Ne on koottu kollektiivisesti kansalliskirjastolaisten muistiinpanoista, aikataulusyistä valitettavan nopeasti. Toivottavasti ne kuitenkin innostavat perehtymään tarkemmin itse esityksiin. Artikkelien lopussa on linkit aineistoihin, jotka jo ovat verkossa. Loputkin tulevat konferenssin verkkosivuille lähiaikoina.

Muita aiheitamme ovat tällä kertaa pysyvät tunnisteet, joiden ympärillä tapahtuu juuri nyt paljon uutta. Julkaisuarkistoja käsitellään kahdessa artikkelissa – toinen kattaa julkaisurekisteri- ja julkaisufoorumihankkeet ja toisessa kerrotaan uudesta käyttöliittymästä niiden digitaalisiin sisältöihin.

Lämmintä kesää

Toimitus