IGeLU Trondheim

Volk N (2016). IGeLU Trondheim. Tietolinja, 2016(3). Pysyvä osoite: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016100724918

trondheim1

International Group of Ex Libris Users eli lyhyemmin IGeLU järjesti 11:nnen konferenssissa syyskuun alussa Trondheimissa, Norjassa. Isäntinä toimivat BIBSYS ja Norwegian University of Science and Technology (NTNU). Konferenssiin osallistui noin 460 henkeä, joista ohjelmistotoimittaja Ex Libriksen henkilökuntaa oli noin 50 henkeä. Suomalaisia oli lähemmäs kymmenen, joista puolet oli eri Voyager-kirjastojen teknisiä ylläpitäjiä ja toinen puoli kansalliskirjastolaisia.

Konferenssissa oli sekä käyttäjien että ohjelmistotoimittajan esityksiä (ks. lista esityksistä). Lisäksi konferenssi tarjosi mahdollisuuden kahdenkeskisiin neuvotteluihin sekä ohjelmistotoimittajan muiden kirjastojen ja konsortioiden edustajien kanssa. Saattoipa suurin osa suomalaisista päästä kuulemaan mm. Ex Libriksen ja sen uuden omistajan ProQuestin edustajien visioita Almasta ja Suomesta.

Esitykset painottuivat entistäkin enemmän Alma-kirjastojärjestelmään. Vanhemmista kirjastojärjestelmistä Aleph-esitykset käsittelivät enenevässä määrin migraatiota Almaan ja Voyager-esitykset loistivat poissaolollaan. Almaan tunnuttiin olevan edellisvuotta tyytyväisempiä. Tällä kertaa kirjastojen murheenkryyninä oli paikallisten käyttäjien poistaminen Almasta.

Muista Ex Libriksen tuotteista Primo-hakupalvelua käsiteltiin vähemmän kuin edellisvuonna, mutta se oli silti toiseksi yleisin aihe konferenssissa. Muista Ex Libriksen tuotteista, mukaan lukien uudemmat campusM ja Leganto, oli vain hajaesityksiä.

Seuraava konferenssi järjestetään Pietarissa vuonna 2017.

trondheim2

Nicholas Volk, tietojärjestelmäasiantuntija